پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
22 مرداد 1398 - 08:52

ترور برادر عبدالملک بدرالدین الحوثی؛ آیا انصارالله یمن تضعیف می‌شود؟

رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی و امارات با پوشش گسترده خبر شهادت ابراهیم الحوثی و انتشار تحلیل‌هایی در این خصوص تلاش داشتند تا اینطور القاء کنند که با ترور ابراهیم الحوثی پایان جنبش انصارالله نزدیک بوده و این جنبش بسیار تضعیف شده است،
کد خبر : 3674

پایگاه رهنما :

همزمان با تحولاتی که این روز‌ها در جنوب یمن و در جریان درگیری میان نیرو‌های اماراتی علیه نیرو‌های وابسته به سعودی شاهد هستیم، منابع عربی از ترور و شهادت برادر رهبر انصارالله یمن خبر داده‌اند.

به گزارش الوقت، ابراهیم بدرالدین الحوثی برادر عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله یمن، روز جمعه در جریان یک حادثه ترور به شهادت رسید.

در همین ارتباط نیز جنبش انصارالله یمن با صدور بیانیه‌ای ضمن تائید شهادت ابراهیم الحوثی، اعلام کرد که عملیات ترور ابراهیم الحوثی توسط نیرو‌های سعودی وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. وزارت کشور یمن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ابراهیم بدرالدین الحوثی به دست مزدوران وابسته به ائتلاف سعودی به شهادت رسیده است.

ابراهیم حوثی که بود؟

ابراهیم الحوثی از فرماندهان اصلی جنبش انصارالله به شمار می‌آمد که تا کنون در بسیاری از نبردها، از جمله ورود به شهر «صنعاء» حضور مؤثر داشته است. ابراهیم الحوثی متولد ۱۹۷۸ (۴۱ ساله) در حومه شهر صعده بود. او در جریان درگیری با شبه نظامیان دولت منصور هادی در صنعاء در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵ نقش فرماندهی را بر عهده داشت که منجر به فرار منصور هادی به عدن و سپس به عربستان سعودی شد.

ابراهیم الحوثی بر مناطقی از استان‌های صنعاء، صعده و عمران نظارت امنیتی داشته است. این مناطق از حیث اینکه محل استقرار موشک‌های بالستیک نیرو‌های مقاومت یمن و پایگاه‌های پهپاد‌های این نیرو‌ها به شمار میرود بسیار مهم هستند.

گفته می‌شود که رهبر جنبش انصارالله یمن اعتماد بسیاری زیادی به برادر خود داشت. ابراهیم الحوثی هم چنین بر عملیات نظامی در استان صعده که علیه مرز‌های عربستان صورت می‌گرفت نظارت داشته است.

ماجرای روز حادثه

جزئیات شهادت ابراهیم حوثی و اینکه کجا و چه زمانی به شهادت رسیده، منتشر نشده است و وزارت کشور یمن نیز در این باره توضیحات زیادی نداده است.

با این حال، وبسایت خبری «الخبر الیمنی» به نقل از «عبدالحافظ معجب»، از مجریان شبکه تلویزیونی «الساحات» نوشت که شهید ابراهیم الحوثی بعد از آنکه تماسی از یکی از افراد معروف دریافت می‌کند تا مشکل بزرگی را حل کند، به منزل وی در منطقه «حدة» واقع در جنوب شهر صنعاء، پایتخت یمن می‌رود.

بر اساس ادعای این فرد، شهید حوثی و فرد همراه‌ش بعد از اینکه به منزل فرد مذکور می‌رسند، بنا به درخواست افراد حاضر در آن خانه، سلاح خود را در خودرو می‌گذارند و به محض ورود آن‌ها به خانه، به سمت آن‌ها تیراندازی می‌شود و به شهادت می‌رسند.

معجب می‌گوید سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی وزارت کشور دولت نجات ملی بعد از این حادثه به منطقه اعزام می‌شوند و بعد از تفتیش چند خانه، شمار زیادی از تیم ترور را بازداشت می‌کنند.

رد پای سعودی‌ها در ترور

از سوی دیگر منابع عربی اواخر روز جمعه اعلام کردند که سرویس‌های امنیتی یمن، تیم ترور شهید ابراهیم را شناسایی کرده و موفق شده‌اند که ۸۰ درصد آن‌ها را بازداشت کنند. این منابع گفته‌اند که افراد بازداشت شده تحت بازجویی هستند.

المیادین نیز در این ارتباط در گزارشی اعلام کرد که تیم ترور برادر عبدالملک الحوثی وابسته به وزارت استخبارات (اطلاعات) عربستان سعودی بوده و تحت نظارت یکی از سرکرده‌های شبه نظامیان در رژیم سابق (علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور معدوم یمن) فعالیت می‌کرد.

سابقه ترور و شهادت رهبران انصارالله

این نخستین بار نیست که یکی از رهبران بلندپایه و ارشد انصارالله یمن در جریان عملیات ترور نیرو‌های متجاوز به شهادت می‌رسد. کارنامه فعالیت کمیته‌های مردمی و انصارالله یمن با فهرست بلندبالایی از شهدای فرماندهان خود روبروست که همواره از سوی نیرو‌های متجاوز انجام شده است.

از جمله پیش از شهادت ابراهیم حوثی، شهادت «صالح الصماد»، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در اردیبهشت ماه سال گذشته و در جریان حمله هوایی جنگنده‌های سعودی به خودرو وی که در استان «حدیده» انجام گرفته بود، خبر ساز شد. به زعم سعودی‌ها ترور الصماد که به فرد شماره ۲ انصارالله معروف بود، به معنای ضربه اساسی به یمنی‌هاست، هرچند تشدید واکنش‌ها و حملات نیرو‌های انصارالله و ارتش یمن که طی یک سال اخیر شدیدتر از سال‌های نخست جنگ علیه متجاوزان انجام می‌شود، از اشتباه محاسباتی سعودی‌ها در ترور رهبران انصارالله حکایت دارد.

علاوه بر صالح الصماد، شیعیان یمن و نیرو‌های انصارالله طی سال‌های گذشته شاهد شهادت برخی از اعضای ارشد خود از جمله دیگر برادران و پدر رهبر فعلی این گروه مقاومت بوده است، اما هیچ‌گاه شهادت افراد ارشد و فرماندهان معنوی و میدانی انصارالله یمن نتوانسته مانعی در پیشرفت و تقویت این گروه مردمی در برابر تجاوز نیرو‌های سعودی و غربی باشد.

به عبارت دیگر اگرچه ممکن است سیاست ترور یکی از راه‌های در نظر گرفته شده سعودی‌ها برای تضعیف انصارالله یمن باشد، اما تقویت و توسعه این گروه مردمی در یمن بویژه طی یک سال اخیر با وجود شهادت و ترور برخی از چهره‌های شاخص آن نشان می‌دهد در عمل سیاست سعودی‌ها برای ترور رهبران انصارالله در عمل بی نتیجه و شکست خورده است.

چرا برادر رهبر انصارالله یمن ترور شد؟

ترور برادر رهبر انصارالله یمن همزمان با درگیری‌های گسترده و جنگ سنگین میان متحدان قدیمی، یعنی امارات و عربستان در جنوب یمن است.

امارات و عربستان تحت عنوان ائتلاف عربی از فروردین ۱۳۹۴ جنگ علیه یمن را آغاز کردند و حال این روز‌ها پس از بیش از چهارسال جنگ بی نتیجه به جان هم افتاده‌اند.

خبر درگیری‌ها و جنگ میان نیرو‌های وابسته به امارات علیه نیرو‌های وابسته به عربستان در جنوب یمن تا بدان جا در رسانه‌ها بازتاب یافت که بسیاری از پایان ائتلاف عربی سخن به میان آوردند و در نهایت روز گذشته نیزرسانه‌ها از کنترل کامل عدن توسط نیرو‌های وابسته به امارت و اخراج نیرو‌های وابسته به عربستان از این شهر خبر دادند.

در این شرایط به اعتقاد برخی کارشناسان، ترور ابراهیم الحوثی، تلاشی از سوی نیرو‌های سعودی بوده است تا توجهات را از نبرد جنوب یمن به سمت صنعاء منحرف کنند.

نکته قابل توجه آنکه رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی و امارات با پوشش گسترده خبر شهادت ابراهیم الحوثی و انتشار تحلیل‌هایی در این خصوص تلاش داشتند تا اینطور القاء کنند که با ترور ابراهیم الحوثی پایان جنبش انصارالله نزدیک بوده و این جنبش بسیار تضعیف شده است، اما بر خلاف انتظار نیرو‌های متجاوز، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از ترور رهبر انصاررالله، عملیات موشکی موفقیت آمیزی را علیه نجران واقع در جنوب یمن از سر گرفتند.

از سوی دیگر رفتارشناسی نیرو‌های انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن نشان می‌دهد که این نیرو‌ها همواره واکنش مشابهی را در برابر نیرو‌های متجاوز طی چند سال گذشته و در جریان جنگ دنبال کرده‌اند. بمباران فرودگاه‌های جنوب عربستان شاهدی بر این مدعا است و نشان می‌دهد بمباران این فرودگاه‌ها از سوی یمنی‌ها در واقع واکنشی به اقدام مشابه نیرو‌های ائتلاف متجاوز است که از ابتدای جنگ، بمباران فرودگاه صنعا را دنبال می‌کردند. براین اساس چندان دور از انتظار نیست که در برابر ترور رهبر انصارالله یمن در آینده نزدیک شاهد ترور‌های مشابهی در میان نیرو‌های متجاوز ائتلاف سعودی باشیم.
منبع: الوقت
برچسب ها: یمن الحوثی سعودی

ارسال نظرات